El Motorreductor de l´Elevador de Lesseps

Monogràfic escrit per Alex Reyes el 15 de maig de 2015.

Gran Metropolitano de Barcelona

El motorreductor de l´elevador de les cotxeres de  Lesseps

Molt propera la inauguració del primer tram del Gran Metropolitano de Barcelona el diari ABC va publicar un article dedicat a l´elevador de les cotxeres de Lesseps.

Al visitar la notable instalación del Gran Metropolitano de Barcelona, acompañado de su director gerente D. Justo Gonzalo; al utilizar el montavagones para descender al túnel en la barriada de Lesseps, hubimos de expresar al ilustre ingeniero que nos acompañaba nuestra admiración por la grandeza de dicha máquina e instalación, y de propósito aplazamos ocuparnos de ella hasta poder hacerlo con detenimiento.
El montavagones mide diez y seis metros por cuatro quinientos, con un recorrido de 20 metros.
Dispone de dos mecanismos acoplados de rueda y tornillo sinfin, transmitiendo el movimiento a cuatro tambores de arrollamiento de cables por medio de un engranaje recto. Tiene cuatro trenes, dos eléctricos y dos mecánicos.

Queriendo hacer visible la grandiosidad de esta máquina, que honra a la industria española, obtuvimos en nuestra visita una fotografía por la que puede juzgarse la importancia del montavagones construído por la casa E.R.S.C.E. de Agustín Sagalés.

Dos socis d´Andana Central hem tingut l´oportunitat de conversar amb Antoni Sagalés, actual Director Gerent d´Ascensores ERSCE i net d´Agustín Sagalés; i de visitar la petita col.lecció de les peces històriques construïdes per l´empresa que, un cop fora d´ús, ha pogut anar recuperant.

Entre d´altres peces de caire domèstic ens trobem amb un dels dos motorreductors de l´elevador de les cotxeres de Lesseps.

El motorreductor es troba desmuntat per tal de poder veure tant el cargol sinfín com la gran roda dentada, així com part de l´eix de transmissió a un dels tambors.

Des d´aqui volem agraïr a Antoni Sagalés per la càlida rebuda que vam tenir i l´entusiasme amb que ens va explicar les peces recuperades, cosa tan poc habitual en un país on no es té gaire interés per el patrimoni històric industrial. Moltes Gràcies.

11258430_10206972953551244_580599098_oMeitat inferior del motorreductor on s´observa l´engranatge, la meitat esquerra de l´eix, i els coixinets de l´eix corresponent als tambors. Foto: Jorge Almuni.
ErscepinonDetall de l´engranatge de transmissió del cargol sinfín a l´eix de transmissió als tambors. Foto: Jorge Almuni.
11265159_10206972953631246_394012940_oMeitat superior del motorreductor, on es troba allotjat el cargol sinfín. Foto Jorge Almuni.
11215888_10206972954471267_184349758_nDetall de la meitat superior del motorreductor, detall del cargol sinfín. Foto: Jorge Almuni.

ERSCE

Fotografía d´epoca on s´observa perfectament tota l´instalació i, destacats en blau, els elements preservats per l´empresa ERSCE. Foto: Col.lecció ERSCE.

ErsceLogo